In 1810 had Nieuweschans al een bijkantoor onder Groningen en dat werd in 1811 een distributiekantoor. In 1834 kreeg Nieuweschans er ook een paardenpoststation bij. Op 1-9-1850 werd het hulppostkantoor Nieuweschans onder Winschoten opgericht.

Vanaf het hulpkantoor was er een bodedienst op Winschoten vice versa. Ook de postrit van Weener naar Winschoten van de Hannoversche Post kwam bij de grens door Nieuweschans.

Op 1 november 1868 kwam de spoorlijn van Groningen via Winschoten naar Nieuweschans gereed. Vanaf 1968 was er dan ook een bodedienst tussen het hulppostkantoor en het station, vanwaar de post veelal per spoor het land in ging.

In 1876 werd de spoorlijn doorgetrokken naar Duitsland, wat voor het postvervoer ook een hele vergetering was.

Stempels van Nieuweschans op poststukken

  • 1850-1873 Langstempel NIEUWE SCHANS in zwart of rood met schreefletters
  • 1853-     Halve-cirkelstempel WINSCHOTEN in zwart
  • 1872-     Open takjestempel WINSCHOTEN in zwart
  • 1873-1882 Langstempel NIEUWE-SCHANS in zwart met schreefloze letters

De langstempel NIEUWE-SCHANS met schreefloze letters in zwart op een Dienstkaart uit 1877. De Open Kaart is vervoerd van Nieuweschans naar Winschoten per spoor, zie trajectstempel grootrond HARL:N:SCHANS III d.d. 3 aug 1877.

  • > 1865     Francokaderstempel FRANCO in zwart
  • 1882-1903 Kleinrondstempel NIEUWE SCHANS
  • 1886-1905 Kleinrondstempel NIEUWESCHANS-STN

Ansichtkaart uit 1905 verzonden uit Spremberg (Lausitz-Dld) nabij de huidige Poolse grens. De kaart is verzonden naar ene Helbing met als adres "Bahnhof Neuschans". De kaart is op 29-8-1905 met de post gegaan en op 30-8-1905 op het station in Nieuweschans gearriveerd blijkens de aankomststempel kleinrond NIEUWESCHANS-STN.

  • 1903-1911 Grootrondstempel NIEUWESCHANS
  • 1905-1918 Grootrondstempel NIEUWE-SCHANS (STATION)

Breifkaart G46 II uit 1911 met een grootrondstempel NIEUWESCHANS (STATION).

  • 1909-1914 Langebalkstempel NIEUWE-SCHANS*** met Arabische maandcijfers
  • 1914-1939 Langebalkstempel NIEUWE-SCHANS *1* met Romeinse maandcijfers en 12-uurs karakters
  • 1939-1960 Langebalkstempel NIEUWE-SCHANS *1* met Romeinse maandcijfers en 24-uurs karakters
  • 1914-19?? Langebalkstempel NIEUWE-SCHANS *2* met Romeinse maandcijfers en 12-uurs karakters

  • 19??-1960 Langebalkstempel NIEUWE-SCHANS *2* met Romeinse maandcijfers en 24-uurs karakters
  • 1918-1927 Kortebalkstempel NIEUWE-SCHANS + STATION 1
  • 1921-1927 Kortebalkstempel NIEUWESCHANS 3 met 12-uurs karakters
  • 1928-1939 Kortebalkstempel NIEUWESCHANS 3 met 12-uurs karakters

Briefkaart G34 uit 1935 met een kortebalkstempel NIEUWESCHANS 3 met 12-uurs karakters.

Idem, maar nu op een envelop uit 1933 naar Varel bij Oldenburg in Duitsland.

  • 1939-1969 Kortebalkstempel NIEUWESCHANS 3 met 24-uurs karakters

Nieuwjaarskaart uit 1958, gelopen van Nieuweschans naar Schiedam en gestempeld met de 24-uurs kortebalkstempel NIEUWESCHANS 3 op 15 XII 1958.

  • 1960- >1999 Openbalkstempel NIEUWESCHANS 1

Nieuwjaarskaart uit 1961 met het openbalkstempel NIEUWESCHANS 1.

Deel uit een groot aangetekend poststuk, gelopen van Nieuweschans naar de Belastingdienst in Groningen. De zegels zijn op 24 juli 1999 afgestempeld met de opencilinderbalkstempel NIEUWE SCHANS 1. Dit stempel is dus volgens dit briefstukje bijna veertig jaar in gebruik geweest.

  • 1961- >1979 Openbalkstempel NIEUWESCHANS 2

Envelop uit 1964 met het openbalkstempel NIEUWESCHANS 2

Bijzondere stempels

  • OLDENBURG-NEUSCHANZ BAHNPOST

De  hier getoonde stempel op een Duits briefkaartje uit 1932 betreft een trajectstempel van de Duitse spoorwegen. Deze stempels worden in Duitsland Banhpoststempels genoemd. De briefkaart heeft gelopen van Apen naar Landsberg am Lech en is in de trein (Z.221 - Zug 221) afgestempeld met het trajectstempel Oldenburg-Nieuweschans op 19-7-1932. Apen ligt op de route Oldenburg Leer en Lamsberg am Lech bij München. Het is niet bekend welke route de kaart heeft gelopen en hoe lang hij onderweg is geweest.